Om Børnehuset Egholm Færgevej

Hvem er vi?

Velkommen til Børnehuset Egholm Færgevej. Børnehuset er normeret til 36 vuggestuebørn og 55 børnehavebørn og ligger placeret i Aalborg Vestby. Vi er en del af i alt 12 institutioner i Dagtilbud Hasseris. Vores værdigrundlag bygger på et demokratisk menneskesyn, hvor ressourcetænkning, anerkendelse og det inkluderende fællesskab er omdrejningspunktet i vores pædagogiske arbejde.

Vi er inspireret af Reggio Emilia filosofiens syn på barndommen, hvor barnet anses som værende et rigt, kompetent og stærkt væsen, der har en mangfoldighed af muligheder foran sig. Vi anvender projektarbejdsmetoden, hvor vi har fokus på børnenes kompetencer og potentialer.

Vi vægter udelivet meget højt såvel på vores udfordrende bakkede legeplads som de naturskønne omgivelser der omgiver os. Herunder Egholm og fjorden.

Vi har en frokost - og frugtordning for alle børn samt 0-sukkerpolitik. Vi har sølvmærke i økologi.

I børnehaven er børnene opdelt i yngste og ældste børnegruppe. Vi har her valgt at have aldersopdelte børnegrupper, da vi derved kan tilrettelægge små læringsmiljøerne mere målrettede i forhold til udviklingstrin og alder. Dette gøres blandt andet ved at rummenes indretning, legetøj og øvrige materialer tilpasses mere præcist til det specifikke alderstrin. Omvendt sikrer vi aldersintegration gennem leg, fællessamlinger og projekter på tværs af alderstrinene.

I vuggestuen prioriteres kontinuitet og tryghed i barnets relationer til personalet og de andre børn. Vuggestuen er derfor opdelt i 2 aldersintegrerede grupper med 18 børn i hver gruppe. Indenfor denne ramme arbejdes der samtidig også med aldersopdelte og små læringsmiljøer.

Vores pædagogiske praksis tager udgangspunkt i det relations - og ressourceorienterede program ICDP. ICDP er en forkortelse for International Child Development Programme. Konkret tages der i praksis udgangspunkt i 8 temaer for godt samspil.