Vi ser barnet som værende rigt, kompetent og stærkt

Reggio Emilia filosofien som inspiration

Børnehuset Egholm Færgevej arbejder inspireret af Reggio Emilia filosofiens syn på barndommen, hvor barnet anses som værende et rigt, kompetent og stærkt væsen, der har en mangfoldighed af muligheder foran sig.

En innovativ tilgang til barnet og dets læringsprocesser, mener vi er i god tråd med det videns- og forandringssamfund vi lever i.

Vi ser Reggio Emilia filosofiens tilgang til barnet som værende essentiel, da den arbejder procesorienteret, og har sit udgangspunkt i, at barnet skal lære at søge svar – dvs. at lære at lære. Kreativitet er således et centralt begreb i denne forståelse.

Den pædagogiske hverdag

I vuggestuen prioriteres kontinuitet og tryghed i barnets relationer og de andre børn. Vuggestuen er derfor opdelt i to aldersintegrerede grupper med hver 18 børn. Indenfor denne ramme arbejdes der samtidig også med aldersopdelte aktiviteter og læringsmiljøer. Struktur og genkendelighed er vigtige elementer i dagligdagen.

I børnehaven er børnene opdelt i en yngste og en ældste børnegruppe. Vi har her valgt at have aldersopdelte børnegrupper, da vi kan tilrettelægge læringsmiljøerne mere målrettede i forhold til udviklingstrin og alder, blandt andet ved at rummenes indretning, legetøj og øvrige materialer tilpasses mere præcist til alderstrinnet. Omvendt sikrer vi aldersintegration gennem leg, fællessamlinger og projekter på tværs af alderstrinnene.